A program célja a demokrácia működésének megismertetése, a polgárerény és a demokratikus készségek erősítése játékos, ugyanakkor komoly szakmai színvonalat képviselő versengés fomájában. A verseny öt nagy témakörben tette próbára a diákok tudását és készségeit, ezek a politika, az emberi- és kisebbségi jogok, az alkotmányosság, valamint hazánk EU tagságával kapcsolatos lehetőségei.
Bevezető
A Civitas Egyesület a magyarországi demokrácia szempontjából döntően fontosnak tartja a tudatos, művelt és aktív polgárság megerősödését. Ezt a nemes célt kívánta szolgálni egy középiskolások számára rendezendő országos vetélkedő-sorozattal, amely a demokrácia, a politika, az alkotmányosság, az emberi- és kisebbségi jogok, valamint az Európai Unió intézményrendszerének és azok működésével kapcsolatos ismeretek témakörét ölelte fel.
A “Polgár az Európai Demokráciában” verseny - hagyományainak megfelelően - a magyarországi és az európai demokrácia múltjával és jelenével, értékeivel és lehetőségeivel kívánta szembesíteni a hazai középiskolásokat. A csapatverseny forma (4 fő alkotott egy csapatot) tapasztalataink szerint megfelelő kereteket biztosított arra, hogy a diákok megismerjék egymás gondolatát, megtanulják tiszteletben tartani a mások véleményét, valamint közös álláspont kialakítására ösztönözze őket egy-egy létező közjogi probléma kapcsán.
A verseny feladattípusai
A regionális selejtezőn a csapatok egy 90 perces, tárgyi tudást mérő tesztet töltöttek ki, amelyben az előzetesen megadott olvasmányokkal kapcsolatban szerepeltek kérdések és feladatok.
A regionális döntőkön és az országos döntőn először egy 45 perces tesztet írtak a csapatok, majd ezt követően több szóbeli feladatban mérték össze erejüket.
A verseny feladattípusai tehát a következők voltak:
- tárgyi tudást és ismeretet mérő kérdések (teszt)
- vita- és érvelési készséget igénylő feladatok (szóbeli)
- kreatív, esetelemző feladatok (szóbeli)
1. Tárgyi tudást és ismeretet mérő kérdések
Az írásbeli tesztben többféle kérdés formájában mértük le a csapatok felkészültségét a megadott négy témakörben. Kiemelkedően fontos, hogy a versengő diákok - miközben tisztában kellett lenniük alapvető adatokkal, tényekkel - használni is tudják tudásukat, adott esetben érveljenek valamely politikai modell mellett vagy ellen, fejtsék ki saját, személyes véleményüket egy konkrét helyzet alapján. A tesztben leggyakrabban a következő feladattípusok fordultak elő: politikusfénykép-felismerés, nemzeti szimbólum-bemutatás, demokrácia-totó, politikai/közigazgatási rejtvény, tényfeltárás, közjogi igaz/hamis állítások, helyzetértékelés, idézetfelismerés, fogalommagyarázat, közéleti szövegalkotás: ajánlások megfogalmazása, javaslattétel, beadvány-szerkesztés.
2. Vita- és érvelési készséget igénylő feladatok
A szóbeli feladatok első típusánál a csapatok, illetve az egyes diákok vita- és érvelési készségét mértük és értékeltük. A helyszínen közölt témakörökben kellett többféle módon, többféle feladat keretében összemérniük erejüket a résztvevőknek. Ezek között volt sorsolás útján meghatározott témáról, meghatározott párosításban lefolytatandó vita, illetve van időszerű politikai / társadalmi / kisebbségi / gyerekjogi ügyben való megnyilatkozás. A csapatoknak nem minden esetben nyílt lehetősége saját, valódi véleményük mellett érvelni, hiszen volt olyan feladat is, amikor a zsűri által megadott valamely álláspontot kellett képviselni és amellett érvelni. Így az empatikus készség, a logikai gondolkodás, illetve a más vélemény elfogadásának képessége jelentősen fejleszthető volt.
3. Kreatív, esetelemző feladatok
A vetélkedő második szóbeli feladattípusaiban nagy hangsúlyt kapott a kreativitás. A csapatoknak egy megadott helyzethez/problémához kapcsolódó esetelemző munkát kellett elvégezniük. A munka végeztével (a kötelező olvasmányokból megismert módon) az állami és a helyi közélet döntéshozatali eljárásait kellett szimulálniuk. A munka értékelésekor a hangsúly a szituációs gyakorlat logikus felépítésen és a kialakított álláspont hiteles indoklásán volt. Ilyen feladat például az alkotmánybírósági itélet meghozatala, az ombudsmani ajánlás megfogalmazása, a polgármesteri kampány, vagy egy közéleti témához kapcsolódó sajtótájékoztató gyakorlati megvalósítása.
A verseny speciális jegyei
A többéves gyakorlati tapasztalat megszerzése után a Civitas Egyesület több hazai és külföldi oktatási szakember bevonásával részletesen értékelte a versenyt, valamint elkészítette annak módszertani jellemzését. Az összegzõ felmérés abból a célból készült, hogy bemutassuk, milyen speciális jegyeket hordoz ez a program, és miben különbözik a hagyományos középiskolai tanulmányi versenyektől.
Az alábbiakban a bizottság legfontosabb megállapításait közöljük vázlatos formában.
- A versenyben az elméleti tudás számonkérése mellett a demokratikus készségek fejlesztésére helyeződött a hangsúly (szóbeli - írásbeli feladatok aránya 70 - 30%)
- A versenyben a zsüri tagjait minden helyszínen az egyes régiók vezetői (országgyűlési és önkormányzati képviselők, helyi felsőoktatási intézmények szakemberei, a helyi média és civil szervezetek képviselői) alkották, így a diákok számára lehetőség nyílt a velük való párbeszédre, a közéleti kapcsolattartás megalapozására
- A versenyben során a fordulók előtt elkészítendő előzetes feladat keretében (amely leggyakrabban a helyi közéletben meglévő egy választott probléma feltárása, elemzése, és megoldási javaslatok megfogalmazása) a helyi hivatalok, állami szervek munkájának és működésének tapasztalati megismerése következett be
- A verseny szóbeli és írásbeli versenyfeladatait folyamatos és aktív kapcsolattartás mellett egyetemi hallgatók, középiskolai és egyetemi oktatók széles köre pályázati rendszer útján dolgozta ki, ami nagyfokú garanciát jelentett a program szakmai szinvonalának megőrzésében
A fenti tények miatt a Civitas Egyesület által felkért szakemberek a verseny metodikai tulajdonságát, képességfejlesztő szerepét az alábbiakban foglalták össze:
A polgári magatartás és készségek fejlesztésében a verseny
- megalapozta a középiskolások problémaelemző és lényegkiemelő képességét
- kialakította az egyéni és közösségi döntésekhez szükséges információszerzés igényét és technikáit
- elősegítette a politikai intézményrendszer működésének megismerését valamint a közügyekbe való bekapcsolódás igényét
- fejlesztette a diákok közös problémamegoldó- és együttműködési képességét
- hozzájárult a vitakultúra fejlesztéséhez azáltal, hogy a fiatalok képesek legyenek saját véleményük objektív képviseletére, illetve a más álláspontra történő érdemi reagálásra
- kialakította a demokratikus érdekérvényesítés családon belül, valamint az iskolában és a tágabb közéletben alkalmazható technikáit
- képessé tette a résztvevőket a problémák több aspektusból való megközelítésére
- elősegítette a közbeszédhez szükséges kommunikációs eszköztár megismerését és igénybevételének igényét
- hozzájárult a tanár - diák viszony párbeszéd-jellegének növeléséhez valamint a folyamatos és aktív tanulási folyamat fejlesztéséhez
A verseny alapvetően két, egymástól eltérő és más-más készséget és képességet igénylő részterületre épült.
1. Az írásbeli teszt
- hozzájárult a Magyar Köztársaság Alkotmányának részletesebb megismeréséhez
- elősegítette a magyar demokrácia múltjának és jelenének behatóbb tanulmányozását, értékeinek tiszteletben tartását
- elősegítette a diákok jogi, politikai alapismereteinek szélesítését;
- megismertette a résztvevőkkel az alapvető emberi jogokat valamint megerősítette azok tiszteletben tartásának igényét
- fejlesztette a fiatalok elemző-, problémamegoldó- és értékelőképességét
2. A szóbeli feladatok
- fejlesztették a résztvevők kreativitását
- kialakították az egyéni és csoportos érdekérvényesítési stratégiákat
- elősegítették a polgári magatartásminták interiorizálását
- képessé tették a diákokat saját maguk vagy mások érdekében történő önálló cselekvésre
- megteremtették a közélet aktivitás igényét, valamint szimulálják annak demokratikus gyakorlatát
- hozzájárultak a csapattagok (fiatal állampolgárok) közös “mi-tudatának” kialakításához